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At Laurentian University

The Psychology of Perception Research Laboratory was first founded at Laurentian University (Sudbury, Ontario), notably thanks to the remarkable technical support of Stan Koren in the Department of Psychology. Over twenty students did their Honour’s thesis on time research in the fourth and final year of their bachelor’s degrees. The first students to join the laboratory were Gary McMahon and Luc Poulin in 1988–1989.

Many students made significant contributions to the lab’s development, spending hours collecting and analysing data. Among them were Sylvie Rabouin, Lynn Metthé and Lynn Perreault. Two students completed their Master’s theses on the development of temporal skills in children using the lab’s equipment.

Ouellette, C. (1994). L'estimation temporelle d'enfants de 9, 11 et 13 ans.

Meilleur, G. (1996). Effets sensoriels sur la discrimination d'intervalles : Comparaison d'enfants et d'adultes.

Ginette Meilleur-Wells also completed her honour’s thesis in the laboratory in 1994.

At Université Laval

Since 1996, the laboratory has been growing and developing at Université Laval’s School of Psychology thanks to the involvement of many students. Among those who have made a lasting contribution to the laboratory’s development in the past are Julie Poulin, Isabelle Guay and Mélanie Lapointe.

More than twenty bachelor’s students have completed some ten experiments as part of their honour’s theses. Their experiments have involved the detection of rhythm changes in musical excerpts, temporal discrimination judgements, intermodal temporal order judgements, interval production by dysphasic children, and more.

Students have also completed Master’s theses as part of the laboratory’s research program.

Dissertations, essays and thesis on time perception

Doctoral Theses

Master theses

Roussel, M.-E. (2003). L'influence des points de fixation et de localisation de marqueurs visuels statiques dans un plan bidimensionnel sur la discrimination temporelle.

Girard, C. (2003). Latéralisation des processus temporels: séquences rythmiques visuelles.

Théroux, J.-F. (2003). Transfert intermodal (visuel/auditif - auditif/visuel) de l'apprentissage de la discrimination de courts intervalles de temps.

Ouellet, B. (2003). L’influence de la distance entre des marqueurs statiques sur la discrimination d’intervalles temporels : À la recherche de l’effet kappa classique en modalité auditive.

Lavoie, P. (2002). Effet de la mémoire de travail sur la discrimination temporelle.

Sévigny, M.-C. (2002). Dépression, attention et estimation temporelle.

Guay, I. (2000). L'influence d'indices spatiaux sur les jugements temporels.

Lapointe, M. (2000). Effets de latéralité en perception du temps.

Lapointe, G. (2000). Perception du temps et pathologies. (essai)

Others - not on time perception

Doctoral Theses

Bourgouin (2015). Étude pilote de l’impact d’une rééducation cognitive sur la mémoire épisodique de personnes âgées ayant subi un traumatisme crâniocérébral (co-supervision)

Gagnon,Geneviève (2011).  Le rôle des régions frontales en mémoire épisodiques lors de l'exécution de tâche verbale et non-verbale: Étude à l'aide de stimulations magnétiques transcrâniennes.

Godard, Julie (2010). Fonctionnements psychosocial et neuropsychologique associés à un épisode dépressif majeur dans le cadre d’un trouble de l’humeur sévère et complexe.

Master theses

Lé, J. (2005). La retraite chez les athlètes (E)

Ferland, J. (2002). Effet du genre sur le leadership dans le sport.

Beaupré, J. (2002). Moment de naissance et estime de soi chez les enfants. (co-supervision)

Gagnon, C. (2001). Répartition des préférences manuelle et latérale en sport et répercussions sur la vitesse des élans.

Doré, S. (1999). Enquête sur les préférences latérales dans les tâches motrices (unimanuelles, bimanuelles et podales) et sensorielles (auditives et visuelles).

Blouin, M. (1999). La contribution de la psychologie cognitive dans le débat entourant les souvenirs et les faux souvenirs d’abus sexuels. (E)

Martin, P. (1999). Incidence des personnes ayant une préférence manuelle non droitière à présenter davantage de pathologies. (E)

Formers Students

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